top of page

Co warto wiedzieć o soczewkach kontaktowych?

Jeśli masz wadę wzroku i nosisz okulary, to pewnie wiesz, jakie bywają uciążliwe; parują, gdy wchodzisz do ciepłego, nie możesz w nich pływać, często trzeba je czyścić... Soczewki rozwiązują wiele problemów, ale mimo to nie są dla każdego. Co w takim razie powinieneś/aś wiedzieć, zanim zdecydujesz się je kupić i wypróbować?

1. Jakie powinny być soczewki?

Przede wszystkim poziom uwodnienia miękkich soczewek powinien wynosić co najmniej 30%. Woda odpowiada za ilość przepuszczanego tlenu. Dzięki jak największej ilości wody, twoje oczy nieprędko staną się suche a noszenie soczewek, nieprzyjemne.

2. Jakie sÄ… rodzaje soczewek?

Twarde - o zawartości wody poniżej 30%, sztywne, stosowane przy dużej wadzie wzroku. Mało komfortowe. Obecnie coraz rzadziej spotykane.

Miękkie :

- hydrożelowe - niemal niewyczuwalne na oku, dobrze przepuszczają powietrze, tanie

- silikonowe -hydrożelowe - najnowszy typ soczewek, najlepiej przepuszczają powietrze, ale są sztywniejsze od hydrożelowych

Podział ze względu na czas noszenia:

- jednodniowe (jednorazowe)

- dwutygodniowe

- miesięczne (najpopularniejsze)

- kwartalne

- roczne (powoli wycofywane z rynku)

Podział soczewek ze względu na zastosowanie:

- korekcyjne - korygujÄ… wady wzroku

- lecznicze - stosowane jako opatrunek np. dla urazu rogówki lub jako nośnik leków.

3. Czy soczewki sÄ… wygodne?

Powiem tak: na początku, kiedy pierwszy raz je założyłam, powiedziałam że już nigdy więcej! Wróciłam do nich po tygodniu. Okazało się, że źle próbowałam je założyć. Obejrzałam dokładnie poradnik na youtubie i rzeczywiście było całkiem dobrze. Na początku czułam, że coś mam w tym oku, ale nie przeszkadzało mi to. Po następnych kilku razach już zupełnie zapomniałam, że je mam.

4. Czy dużo czasu zajmuje założenie ich?

Na początku tak. Założenie ich zajmowało mi prawie 40 minut! Ale po 3-4 razach zaczęłam zakładać je w 5 razem z całą pielęgnacją soczewek i oczu.

5. Czy w soczewkach mogę spać albo kąpać się?

Nie powinno się spać w soczewkach. Choćby nie wiadomo jak dobrze soczewki przepuszczały powietrze, w nocy oko zakrywa też powieka, więc tego powietrza dochodzi bardzo mało. Jeśli się zapomniałeś/aś, to trudno. Zdejmij je jak najszybciej, zdezynfekuj i zakrop oczy.

Soczewki nie powinny mieć też kontaktu z wodą, gdyż mogą się tam zagnieździć bakterie. Nie dotyczy to oczywiście soczewek jednorazowych. Możesz śmiało się w nich kąpać a potem je wyrzucić.

6. Jakie sÄ… przeciwwskazania do noszenia soczewek?

Wrażliwe oczy, czynne infekcje, zespół suchego oka, cukrzyca typu 2, a także bariery psychiczne – strach przed włożeniem soczewki do oka.

7. Dobrze. Chcę kupić soczewki. Co jeszcze powinienem/powinnam mieć?

Przede wszystkim dobre krople do oczu, aby przed i po użyciu zakropić oczy. Do soczewek potrzebujesz pojemnika, o ile nie ma go w zestawie. Ostatnią rzeczą jaką potrzebujesz jest płyn w którym będą się znajdowały soczewki oraz którym będziesz mógł je zdezynfekować.

Ja wszystko kupiłam w Rossmanie. Oczywiście przestrzegam, że powinno się najpierw skonsultować z okulistą i dopiero wtedy kupić soczewki u optyka. Ale szczerze mówiąc zależało mi wtedy na czasie, a koleżanki poleciła mi te właśnie soczewki. I nie żałuję. Bardzo dobre, wygodnie się je nosi no i są tanie. 57% uwodnienia powoduje, że moje oczy nie mają problemu z suchością.

8. Czy soczewki nie mają żadnych wad?

Ależ oczywiście że mają! Wysuszają oko (tak czy tak), trzeba poświęcać im trochę czasu na pielęgnacje, no i... lubią się gubić. Mi na przykład zgubiła się jedna już trzy razy :(

9. Jak należy się z nimi obchodzić?

Przed założeniem zazwyczaj znajdują się w jakimś płynie. Otwórz je i wyjmij pierwszą soczewkę. Sprawdź czy soczewka jest obrócona na właściwą stronę; jeśli brzegi soczewki wywijają się na zewnątrz to znaczy, że musisz ją obrócić.

Dwoma palcami przytrzymaj powieki i delikatnie włóż soczewkę do zakropionego oka. Najlepiej zacznij od dołu a dopiero potem przesuwaj w stronę tęczówki. Przynajmniej mi jest tak najłatwiej. Może cię chwilę zapiec, podenerwować, ale to zaraz minie. Jeśli nie mija, musisz wyjąć soczewkę i założyć jeszcze raz. Nie poddawaj się! Czasami aby wyrównać soczewkę, wystarczy tylko zamrugać.

To samo zrób z drugim okiem.

Pod koniec dnia, kiedy chcesz już zdjąć soczewki, przygotuj sobie najpierw pojemniczek. Nalej płynu (nie płucz wodą!). Ostrożnie dotknij soczewki i przesuwaj ją w stronę wewnętrznego kącika oka. Następnie wyjmij ją i opłucz w płynie. Dopiero teraz może włożyć je do pojemniczka. Pamiętaj aby soczewki zawsze były w jednym pojemniczku bez zamieniania z drugą. Przez to infekcja z jednego oka może się przenieść na drugie!

Po zdjęciu soczewki pamiętaj też o zakropieniu oczu.

10. A czy soczewka może się przesunąć za gałkę oczną.

To bardzo popularny mit. Nie ma takiej opcji, żeby soczewka wpadła za oko. Może się przesunąć pod powiekę, ale nigdy nie wejdzie za gałkę oczną.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu artykułu, zdecydujecie się na soczewki i że poradzicie sobie z założeniem ich. Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, piszcie w komentarzach lub na fototygodnik@wp.pl :)

Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page